Oslo og Utøya

I dag har vært en spesiell dag for alle nordmenn, det er jeg sikker på. Selv har jeg sittet med gråten i halsen og vondt i magen forran TV skjermen siden klokken 4 i dag. I firetiden fikk bestemor en telefon og fløy som et uvær ned i kjelleren for å skru på TV en. Hun ropte «Det har vært en stor eksplosjon i Oslo». Jeg gikk ned og satt meg i trappa for å se, regna med det var en gasseksplosjon eller noe, men sånn var det ikke. Etterhvert begynte jeg å innse alvoret i situasjonen og satte meg nede i kjellerstua for å få med meg detaljene. Bildene var grusomme å se på. Jeg så gater jeg har gått i hundrevis av ganger, skadde mennesker, mennesker i sjokk, total panikk. Da meldingene begynte å komme inn fra Utøya vrengte det seg virkelig i magen min. Alle ungdommene som var fanget på øya med en våpendesperado etter dem. Jeg så for meg panikken de måtte oppleve, hvordan de i panikk heiv av seg klærne og la på svøm for å slippe unna. Rundt 600 ungdommer som kjempet for livet sitt.

Det er så uvirkelig at jeg har nesten ikke ord. Terrorisme handler om frykt, og det å spre frykt. Da jeg så bildene på TVen, flippet gjennom alle kanalene, NRK, TV2, BBC, Fox, CNN og alle sendte de samme grusomme bildene kjente jeg en enorm frykt inni meg. Det skjer ikke lengre i USA, England, Irland, Palestina, Spania. Bombene og våpendesperadoene er her også. Følelsen gikk over til angst. Jeg kunne like gjerne vært på ferie i Oslo, da jeg var yngre hadde jeg alltid lyst til å dra til Utøya. Det kunne like gjerne vært meg. Det kunne like gjerne vært folk jeg kjenner. Gikk på facebook og forsikret meg om at folkene jeg kjente i Oslo var i orden. Men frykten ble ikke borte. Selv om det ikke skjedde med meg skjedde det med noen. Det skjedde med mange. I vårt lille land er vi alle berørt av dette. Tenk om det skjer igjen, tenk om det skjer når jeg skal ut å fly om 2 uker. Tenk om det skjer i morgen når onkelen min og søskenbarnet mitt skal ut å fly.

Jeg holdt på å spinne ut av kontroll av frykt helt til jeg innså at det er det som er målet til denne personen/disse personene som står bak dette. Han/de vil at jeg skal bli paralysert og redd. Han/de vil skade alle i Norge, vil ødelegge oss med frykt. Vi har blitt utsatt for et psykisk angrep i tillegg til det fysiske. Vi må holde hodet kaldt, ikke hoppe til konklusjoner. Vår statsminister Jens Stoltenberg hadde en flott tale syntes jeg.

«Ingen skal bombe oss til taushet. Ingen skal skyte oss til taushet.»

«Vårt svar på vold er MER DEMOKRATI»

Jeg har aldri hatt så mye over for Jens, men i dag lyktes han i å betrygge meg litt.

Til slutt vil jeg gi min kondolanse til alle som har mistet noen i dag. Det er urettferdig og meningsløst. Hele Norge sørger med dere.

Legg igjen en kommentar

Filed under Hverdag

Legg igjen en kommentar